SvatePismo.sk :: Kumran.sk - Knihy, CD, DVD

Kresanský výmenný bannerový systém
A - B - C - Č - D - E - F - G - H - CH - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - Š - T - U - V - Z - Ž
Hlavičky paragrafovSOCIÁLNE UČENIE CIRKVI
Zobrazova/Nezobrazova

KKC2419


2419 „Kresanské zjavenie… nás privádza k hlbšiemu chápaniu(1960) zákonov spoločenského života.“ Cirkev z evanjelia dostáva plné zjavenie pravdy o človekovi.(359) Keď plní svoje poslanie hlása evanjelium, potvrdzuje človekovi v Kristovom mene jeho dôstojnos a jeho povolanie do spoločenstva osôb; učí ho požiadavkám spravodlivosti a pokoja podža Božej múdrosti.

KKC2420


2420 Cirkev vynáša svoj morálny úsudok(2032) o ekonomických a sociálnych otázkach, „keď to vyžadujú základné práva osoby alebo spása duší“. V morálnom poriadku vychádza z poslania, ktoré sa líši od poslania politických autorít: Cirkev sa stará o časné aspekty spoločného dobra, lebo sú zamerané na najvyššie Dobro, nᚠposledný ciež.(2246) Usiluje sa inšpirova správne postoje vo vzahu k pozemským dobrám a v spoločensko-hospodárskych vzahoch.

KKC2421


2421 Sociálne učenie Cirkvi sa rozvinulo v 19. storočí, keď sa evanjelium stretlo s modernou priemyselnou spoločnosou, s jej novými štruktúrami výroby spotrebných dobier, s jej novou koncepciou spoločnosti, štátu a autority, s jej novými formami práce a vlastníctva. Rozvoj učenia Cirkvi o ekonomických a sociálnych otázkach svedčí o trvalej hodnote učenia Cirkvi a zároveň o pravom zmysle jej stále živej a činnej Tradície.

KKC2422


2422 Sociálne učenie Cirkvi tvorí náukový celok, ktorý sa postupne dopĺňa v miere, v akej Cirkev za pomoci Ducha Svätého vysvetžuje udalosti v priebehu dejín vo svetle celého Božieho slova zjaveného Ježišom Kristom. Toto učenie sa stáva tým prijatežnejším pre žudí dobrej vôle, čím viac inšpiruje správanie sa veriacich.(2044)

KKC2423


2423 Sociálne učenie Cirkvi predkladá princípy uvažovania; odvodzuje kritériá úsudku; dáva smernice na činnos:
Každý systém, podža ktorého by sociálne vzahy mali by úplne určované ekonomickými faktormi, je proti prirodzenosti žudskej osoby a jej konania.

KKC2424


2424 Teória, ktorá zo zisku robí výlučné pravidlo a posledný ciež ekonomickej činnosti, nie je morálne prijatežná. Nezriadená túžba po peniazoch nevyhnutne spôsobuje svoje zvrátené následky.(2317) Je jednou z príčin početných konfliktov, ktoré narúšajú sociálny poriadok.
Systém, ktorý podriaďuje „základné práva jednotlivých osôb a skupín kolektívnemu organizovaniu výroby“, je proti dôstojnosti človeka. Každé konanie, ktoré redukuje osoby iba na číre prostriedky zisku, zotročuje človeka, vedie k zbožňovaniu peňazí a prispieva k šíreniu ateizmu. „Nemôžete slúži aj Bohu, aj mamone“ (Lk 16,13).

KKC2425


2425 Cirkev zavrhla totalitné a ateistické ideológie, ktoré sú v modernej dobe spojené s „komunizmom“ alebo „socializmom“.(676) Na druhej strane v praxi „kapitalizmu“ odmietla individualizmus a absolútny primát trhového zákona nad žudskou prácou. Riadenie hospodárstva iba pomocou centralizovaného plánovania prevracia v základe spoločenské zväzky; jeho riadenie jedine prostredníctvom trhového zákona narúša sociálnu spravodlivos, lebo „sú niektoré žudské potreby, ktoré sa netýkajú trhu“. Treba propagova rozumnú reguláciu obchodu a hospodárskeho podnikania(1886) podža správnej hierarchie hodnôt a so zretežom na spoločné dobro.