SvatePismo.sk :: Kumran.sk - Knihy, CD, DVD

Kresanský výmenný bannerový systém
A - B - C - Č - D - E - F - G - H - CH - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - Š - T - U - V - Z - Ž
Hlavičky paragrafovPÁN
Zobrazova/Nezobrazova

KKC446


446 V gréckom preklade kníh Starého zákona sa nevýslovné meno YHWH, pod ktorým sa Boh zjavil Mojžišovi, prekladá výrazom Kyrios („Pán“). Meno Pán sa odvtedy stalo najbežnejším menom na označenie samého božstva Boha Izraela. Nový zákon tento silný význam titulu(209) „Pán“ používa pre Otca, ale aj, a to je novota, pre Ježiša, ktorý je tým uznávaný za Boha.

KKC447


447 Aj sám Ježiš si pripisuje tento titul zastreto, keď diskutuje s farizejmi o význame 110. žalmu, ale aj otvorene, keď sa obracia na svojich apoštolov. Prejavy jeho moci(548) nad prírodou, nad chorobami, nad zlými duchmi, nad smrou a hriechom dokazovali počas celého jeho verejného života jeho božskú zvrchovanos.

KKC448


448 V evanjeliách sa žudia vežmi často obracajú na Ježiša oslovením „Pane“. Tento titul svedčí o úcte a dôvere tých, ktorí prichádzajú k Ježišovi a očakávajú od neho pomoc a uzdravenie. Pod vplyvom Ducha Svätého titul „Pán“ vyjadruje uznanie Ježišovho božského tajomstva. (208, 683) Pri stretnutí so zmŕtvychvstalým Ježišom sa stáva klaňaním: „Pán môj a Boh môj!“ (Jn 20,28). Vtedy titul „Pán“ nadobúda príznak lásky a nežnosti, ktorý zostane charakteristický pre kresanskú tradíciu: „To je Pán“(641) (Jn 21,7).

KKC449


449 Prvé vyznania viery Cirkvi pripisujú Ježišovi božský titul Pána a tým už od samého začiatku potvrdzujú, že moc, čes a sláva, ktoré patria Bohu Otcovi, patria aj Ježišovi, lebo on má „božskú prirodzenos“ (Flp 2,6),(461) a že Otec zjavil túto Ježišovu zvrchovanos, keď ho vzkriesil z mŕtvych(653) a povýšil do svojej slávy.

KKC450


450 Tvrdi, že Ježiš je Pán nad svetom a dejinami,(668-672) znamená aj – a to už od začiatku kresanských dejín – uznáva, že človek nemá bezpodmienečne podriadi svoju osobnú slobodu(2242) nijakej pozemskej moci, ale jedine Bohu Otcovi a Pánovi, Ježišovi Kristovi: Cisár nie je „Pán“. „Cirkev… verí, že kžúčom, stredobodom a ciežom celých žudských dejín je jej Pán a Učitež.“

KKC451


451 Kresanská modlitba(2664-2665) sa vyznačuje používaním titulu „Pán“ či už vo výzve na modlitbu: „Pán s vami“, alebo na záver modlitby: „Skrze nášho Pána Ježiša Krista“, alebo aj vo zvolaní plnom dôvery a nádeje: „Maran atha“ („Pán prichádza!“) či „Marana tha“ („Príď, Pane!“)(2817) (1Kor 16,22); „Amen. Príď, Pane Ježišu“ (Zjv 22,20).