SvatePismo.sk :: Kumran.sk - Knihy, CD, DVD

Kresanský výmenný bannerový systém
A - B - C - Č - D - E - F - G - H - CH - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - Š - T - U - V - Z - Ž
Hlavičky paragrafovOPRÁVNENÁ OBRANA
Zobrazova/Nezobrazova

KKC2263


2263 Oprávnená obrana osôb a spoločností nie je výnimkou zo zákazu zabitia nevinného, ktoré je úmyselnou vraždou.(1737) „Z konania… toho, kto bráni seba samého, môže vzniknú dvojaký následok: jedným je zachovanie vlastného života, druhým zabitie útočníka.“ „Nič neprekáža tomu, aby jeden čin mal dva následky, z ktorých iba jeden je úmyselný, kým druhý je mimo úmyslu.“

KKC2264


2264 Láska k sebe samému je základným princípom morálnosti.(2196) Je teda oprávnené presadzova rešpektovanie vlastného práva na život. Kto bráni svoj život, nie je vinný z vraždy, hoci je nútený zasadi útočníkovi smrtežný úder.
„Ak niekto pri obrane svojho života používa väčšie násilie, ako je potrebné, je to nedovolené. Ak však umiernene odráža násilie, obrana je dovolená… A nie je potrebné na spásu, aby sa človek zriekol umiernenej obrany preto, aby sa vyhol zabitiu druhého; lebo človek je povinný viac sa stara o svoj život ako o cudzí.“

KKC2265


2265 Oprávnená obrana môže by nielen právom, ale aj vážnou povinnosou pre toho, kto je zodpovedný za život iných.(2240) Obrana spoločného dobra vyžaduje zneškodnenie nespravodlivého útočníka. Z toho dôvodu majú právoplatní predstavitelia moci právo použi zbrane,(2308) aby odrazili útočníkov na občiansku spoločnos, ktorá je zverená ich zodpovednosti.

KKC2266


2266 Úsilie štátu zabráni šíreniu takých správaní, ktoré poškodzujú práva človeka a základné pravidlá občianskeho spolunažívania, zodpovedá požiadavke ochrany spoločného dobra.(1897-1899) Právoplatná verejná moc má právo a povinnos uloži tresty primerané závažnosti zločinu. Trest má predovšetkým za ciež napravi neporiadok spôsobený previnením.(1449) Keď ho vinník prijme dobrovožne, trest nadobúda hodnotu odpykania. Okrem obrany verejného poriadku a ochrany bezpečnosti osôb má trest aj liečebný ciež; nakožko je možné, má prispie k náprave vinníka.

KKC2267


2267 Za predpokladu, že sa plne zistila totožnos a zodpovednos vinníka, tradičné učenie Cirkvi nevylučuje použitie trestu smrti, ak by bol jedinou možnou cestou na účinnú obranu žudských životov pred nespravodlivým útočníkom.
Ak však na obranu a na ochranu bezpečnosti(2306) osôb pred útočníkom stačia nekrvavé prostriedky, verejná moc má použi iba tie, lebo lepšie zodpovedajú konkrétnym podmienkam spoločného dobra a väčšmi sa zhodujú s dôstojnosou žudskej osoby.
A skutočne dnes, keď už štát má k dispozícii možnosti účinne potlači zločin tak, že zneškodní páchateža a pritom mu definitívne neodníme možnos vykúpi sa, prípady, v ktorých je absolútne nevyhnutné usmrti vinníka, „sú už vežmi zriedkavé, ak sa ešte vôbec skutočne vyskytujú“.